Kradzież pieniędzy z konta — co zrobić?

0
684
Karty kredytowe

Rozwój technologii przebiega obecnie w zawrotnym tempie. Co rusz producenci oferują nam nowe rozwiązania, mające na celu poprawę jakości naszego życia. Nie inaczej jest, jeżeli chodzi o konta bankowe. Nie potrzebujemy już nawet karty bankowej, aby zapłacić w sklepie stacjonarnym, czy internetowym. Do płatności w sklepie możemy użyć telefonu lub zegarka. Dzięki takim rozwiązaniom codzienność staje się o wiele prostsza. Jest to jednak także niesamowita okazja dla złodziei, którzy w przypadku naszej nieuważności mogą szybko dostać się do naszego konta bankowego.

Nieraz słyszeliśmy o sytuacji, gdy oszuści wykonywali nieautoryzowane transakcje, lub środki z konta po prosty rozpłynęły się w powietrzu. Niestety Polska króluje na tle europejskich krajów pod względem cyberprzestępstw. Każdego roku okradanych są tysiące klientów banków. Co roku pojawiają się także coraz to nowsze i sprytniejsze sposoby na pozbawienie nas gotówki. Jeżeli jesteśmy ofiarą takiego przestępstwa, to pamiętajmy, że możemy odzyskać stracone pieniądze.

Jak zgłosić kradzież pieniędzy z konta w banku?

Na rynku obecnie istnieje mnóstwo banków, w których możemy pokusić się o założenie i prowadzenie konta. Jest to między innymi: Credit agricole Bank Polska, Santander Consumer Bank, Santander Bank Polska, Bank Polska Kasa Opieki, Getin Noble Bank, Ing Bank Śląski, Toyota Bank Polska, Dnb Bank Polska, Alior Bank, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, czy Nest Bank.

Chociaż oferty poszczególnych instytucji znacząco różnią się od siebie to ich wspólny mianownik, pozostaje taki sam. Każde z kont posiadają własne mechanizmy uwierzytelniania transakcji, które można w jakiś sposób oszukać w celu wyłudzenia danych konsumenta.

Należy jednak pamiętać, że w chwili podpisania umowy z bankiem przejmuje on odpowiedzialność za zabezpieczenie naszych pieniędzy. Od tego momentu to na barkach banku spoczywa obowiązek dbania o powierzone środki. Jeżeli wiec dojdzie do kradzieży mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie.

Jeżeli korzystamy z bankowości elektronicznej, to musimy liczyć się z pewnymi zagrożeniami, które na nas czekają. Każdy bank handlowy na piedestale stawia bezpieczeństwo swoich klientów, jednak nie zawsze jest ono na najwyższym poziomie. Jeżeli już doszło do kradzieży w usługach płatniczych, to musimy zgłosić kradzież pieniędzy. Poza oczywistym zgłoszeniem sprawy organom ściągania składamy reklamację w banku. Najlepiej całą procedurę odbyć z prawnikiem lub ze specjalistą, który zna się na rzeczy. Bank z pewnością będzie tylko szukał pretekstu, aby nie wypłacić nam należnych środków.

Zgodnie z obowiązującym prawem bank polska ma 1 dzień roboczy od zgłoszenia straty na wypłatę odszkodowania. Jeżeli nie będzie poczuwał się do winy to i tak wypłaci nam pełną kwotę, jednak sprawa może wejść na drogę sądową.

Bank może odmówić nam wypłaty środków tylko wtedy, gdy posiada twarde dowód na to, że kradzież pieniędzy z konta miało miejsce za wyraźną zgodą klienta lub w przypadku rażących zaniedbań ze strony klienta banku.

Ktoś wziął na mnie kredyt – co zrobić?

Zdarzyć się może również sytuacja, w której przestępca posłuży się naszymi danymi, aby zaciągnąć kredyt. Wydarzenie to jest o tyle trudne, że poszkodowany dowiaduje się o tym dopiero wtedy, gdy nadejdzie pora jego spłaty. Ktoś wziął na mnie kredyt — co należy zrobić w takiej sytuacji?

W takim przypadku musimy zastrzec swoje dokumenty jak dowód osobisty, prawo jazdy oraz paszport. Wykonamy to za pośrednictwem oficjalnej infolinii lub osobiście. Następnie zgłaszamy sprawę na Policję. Kolejnym krokiem jest zgłoszenie się do instytucji finansowej, jaką jest Biuro Informacji Kredytowej.

Gdy już mamy to za sobą istnieje konieczność zgłoszenia się do gminy w celu wyrobienia nowych dokumentów, a następnie skontaktować się z bankiem np. przez numer lub czat w aplikacji bankowej w sprawie zaciągnięcia kredytu na nasze dane.