Pierwszy wiadukt nad przekopem kolejowym – ul. Grota Roweckiego. Dziś remontowany

2
5104

Oto zdjęcie z budowy remontowanego obecnie  wiaduktu na ul. Grota-Roweckiego (ok. 1956 rok). Był to pierwszy wiadukt w Tychach nad wykopem kolejowym.

Widoczna na zdjęciu linia bloków to obecna ul. Cyganerii, a widoczny z prawej strony komin, to dawna osiedlowa kotłownia (Elektrociepłownia powstała w drugiej połowie lat 60.), gdzie potem mieściła się siedziba WSZiNS. Z lewej strony na horyzoncie widać linię drzew przy dzisiejszej al. Bielskiej. Droga ta – od Czułowa do granicy z lasem od strony Żwakowa – była obsadzona drzewami, głównie kasztanowcami.

Drążenie wykopu kolejowego początkowo odbywało się w dwóch odcinkach: na zachód i wschód od al. Bielskiej, którą pozostawiono, by zachować trakt komunikacyjny Katowice – Tychy. Dopiero po ukończeniu wiaduktu przy obecnej ul. Grota-Roweckiego (1957-1958 r.), dzisiejszą aleję Bielską przekopano i nad wykopem zaczęto budować drugi wiadukt.

Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Tychach.

2 KOMENTARZE

  1. jak odbywał się transport TYCHY – PSZCZYNA ? dane z MMT mówią o przekopie ulicy i budowie mostu na Bielskiej w latach 1954 -57. pod tym zdjęciem w opisie mowa jest o latach 1957-58 o wykopie ???

  2. Żyłem w tych latach, w centrum znamiennych zdarzeń, które w małym chłopcu wzbudzały ciekawość, podziw, często zachwyt, chociaż dotkliwie chłostały moich rodziców, bo miasto Tychy budowane było często na krzywdzie rdzennych mieszkańców. Doskonale pamiętam budowę wiaduktu na al. Bielskiej, a mgliście na drodze polnej prowadzącej z Tychów przez Stachową Kępę do Paprocan-Piły. Budowę, która początkowo wywoływała zdziwienie wśród mieszkańców nielicznych domów znajdujących się w okolicy, jako trakt donikąd, gdzie później wytyczono ul. Dzierżyńskiego, a obecnie Grota-Roweckiego. Zatem potwierdzam, jako żywy świadek tamtych inwestycji, że pierwszy był wiadukt na wtedy polnej drodze, która z czasem stała się częścią objazdu, by móc przekopać al. Bielską. Wielokrotnie z moim ojcem furmanką konną dojeżdżając do naszego pola odciętego wykopem zmuszeni byliśmy korzystać z objazdu prowadzącego nowym wiaduktem przy obecnej ul. Grota-Roweckiego, bo ten na al. Bielskiej (początkowo jeden, bo drugi powstał początkiem lat 70-tych) był w budowie.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.