Transport maszyn ponadgabarytowych

0
177

Transport ponadgabarytowy związany jest z przewozem ładunków o określonych parametrach, zazwyczaj nienormatywnych lub bardzo dużych. Realizacja tego typu usług wymaga zastosowania specjalnych przepisów.

Relokacja maszyn ponadgabarytowych dotyczy przewozu ładunków, które swoją masą i wielkością przewyższają określone przez przepisy normy dotyczące poruszania się po drogach. Generalnie ładunek ponadgabarytowy waży więcej niż 42 tony, jest wyższy niż 4 metry czy szerszy niż 2,5 metra. Transport takich ładunków to ostatni element bardzo złożonego łańcucha operacji logistycznych. Wymaga odpowiednich przygotowań i sporego doświadczenia.

Często przewozy ponadgabarytowe nazywa się przewozami ponadnormatywnymi. W ten sposób transportowany jest sprzęt drogowy, budowlany, górniczy, rolniczy czy ciężkie maszyny. Niekiedy do przewozu wykorzystywane są specjalistyczne pojazdy. Na przykład transport niskopodwoziowy dotyczy zastosowania przyczep i naczep z obniżonym podkładem ładunkowym. To znacznie ułatwia załadunek towaru. Poprzez wykorzystanie specjalnej rampy najazdowej nie ma konieczności podnoszenia ciężkich ładunków. Transport niskopodwoziowy jest bardzo bezpieczny dla ładunku i pracowników.

Generalnie transport ponadgabarytowy jest określony specjalnymi przepisami. Wymaga posiadania odpowiedniego zezwolenia. Jeśli jest to transport międzynarodowy, wydane musi być ono przez kraj przez który dany ładunek będzie przewożony. Wydawaniem takich pozwoleń zajmuje się ściśle określona jednostka administracji publicznej. W Polsce zezwolenia wydane naczelnik urzędu celnego i generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Na decyzję jest 14 dni. W innych krajach Europy czas oczekiwania jest podobny. Dlatego przed zaplanowanym transportem międzynarodowym sprzętu ponadgabarytowego trzeba skontaktować się z firmą transportową kilka tygodni wcześniej.

W niektórych sytuacjach pozwolenie zezwala na realizację transportu jedynie nocą. Wówczas przewóz nie utrudnia ruchu innym użytkownikom dróg w ciągu dnia. Dodatkowo transport maszyn ponadgabarytowych wymaga także przeprowadzenia odpowiednich przygotowań logistycznych. Kluczowe znaczenie ma zawsze wybranie optymalnej trasy przejazdu. Powinno się to odbyć we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. W ten sposób firmy transportowe mają dostęp do istotnych informacji na temat ewentualnych przeszkód na drogach. Mogą zaplanować więc bezpieczną trasę wolną od utrudnień. Jeśli transport daną drogą nie jest możliwych, zazwyczaj wyznacza się odpowiedni objazd.

Relokacja maszyn ponadgabarytowych jest bardzo specyficzną formą transportu. Jej realizacja niesie ze sobą różnego rodzaju problemy. W Polsce są to przede wszystkim kiepski tran dróg i często nieprofesjonalnie przeprowadzone ich naprawy. Wówczas konieczne jest omijanie odcinków z remontami. To w rezultacie prowadzi do opóźnień i zwiększa ogólne koszty przedsięwzięcia. Warto też wspomnieć o opłatach za zezwolenia specjalne. To w krajach UE od kilkudziesięciu do kilkuset euro.

Artykuł stworzony przy współpracy z firmom Pat Solutions – https://patsolutions.pl