ŚKUP bez karty

0
406

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozstrzygnęła przetarg na unowocześnienie systemu poboru opłat w komunikacji miejskiej. System liczy już ponad 10 lat i niektóre rozwiązania są już przestarzałe. Unowocześniony systemy będzie posiadał otwartą, „chmurową architekturę”, co pozwoli na szybkie wprowadzanie nowych funkcjonalności i utrzymanie na najwyższym poziomie wobec zmieniających się uwarunkowań technologicznych.

Nowy system będzie gotowy pod koniec przyszłego roku. ŚKUP unowocześni firma Asseco Data Systems SA, która jako jedyna złożyła ważną ofertę w postępowaniu. – Prace możemy rozpocząć, ponieważ dobiegł końca okres trwałość projektu ŚKUP, który współfinansowany był z dotacji Unii Europejskiej – powiedział Jacek Brzezinka, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – W ich trakcie samo oprogramowanie zostanie niemal całkowicie przebudowane, natomiast zmodernizowany system wykorzysta w dużym stopniu używane obecnie urządzenia – kasowniki, komputery pokładowe, automaty biletowe, co pozwoli nam zaoszczędzić kilkadziesiąt milionów złotych, które potrzebne byłyby na ich wymianę.

Najważniejszym elementem modyfikacji ŚKUP będzie przejście z trybu offline na online, co oznacza, że wszystkie dokonywane w nim transakcje będą odbywać się w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Dzięki temu kupując przez internet np. bilet 30-dniowy, będzie on natychmiast dostępny dla pasażera w całym systemie. Karta ŚKUP stanie się identyfikatorem, a nie jedynym nośnikiem danych. Dzięki temu pasażerowie nie będą musieli z niej korzystać, ponieważ wszystkie potrzebne dane, będzie można odczytać w mobilnej aplikacji. Aplikacja będzie podstawowym elementem funkcjonowania unowocześnionego systemu. Karty jednak nie znikną całkowicie z obiegu, aby z systemu mógł korzystać każdy pasażer. Będzie można ją odebrać w ponad 100 automatach biletowych, 10 Punktach Obsługi Pasażera oraz około 800 punktach doładowań (m.in. kioski Ruch). Jednak i one się zmienią – wizualnie i technologicznie. Nowe karty będą wykonane z trwalszych materiałów, będą miały nową szatę graficzną, nie będą na nich nadrukowane zdjęcia i dane osobowe użytkownika (dane osobowe będą potrzebne do założenia konta imiennego i będą wyświetlane podczas kontroli biletów na terminalu kontrolera). W zmodernizowanym systemie wykorzystany zostanie najnowszy typ kart NFC, które będą tańsze od dotychczasowych, a zarazem szybsze oraz posiadające zabezpieczenia, uniemożliwiające ich podrobienie. Wygodniejszy będzie również sposób zarejestrowania się nowych użytkowników, bez potrzeby osobistego złożenia wniosku i odbioru karty w Punkcie Obsługi Pasażera.

Opcja stacjonarnego założenia konta oczywiście zostanie utrzymana. Po modernizacji systemu będzie można to zrobić samodzielnie w sposób prosty i intuicyjny poprzez Portal Klienta lub aplikację mobilną. Wraz z unowocześnieniem systemu ŚKUP, zmieni się również sposób, w jaki pasażerowie będą doładowywać swoje konto – w miejsce tzw. pieniądza elektronicznego, z którym wiązały się z pewne ograniczenia systemu oraz wysokie koszty utrzymania, GZM zadecydowała, iż zostanie on zastąpiony tzw. portmonetką punktową. Każda wpłacona przez pasażera złotówka na doładowanie konta będzie w systemie zamieniana na punkty, które później będzie można wymienić np. na minuty potrzebne do wykonania przejazdu lub bilet na określoną liczbę miast. Podczas prowadzenia prac nad unowocześnieniem ŚKUP, system będzie utrzymywany, a po uruchomieniu zmodernizowanej wersji i wyrażeniu wymaganych zgód przez dotychczasowych użytkowników, ich konta zostaną automatycznie przeniesione do nowej wersji systemu. Koszt wdrożenia zmodernizowanego systemu informatycznego wyniesie ok. 32 mln zł, natomiast całość zamówienia wraz z 4-letnim utrzymaniem i dalszym rozwojem będzie kosztować ponad 120 mln zł. L