Podsumowanie roku szkolnego 2020/2021: Zdalnie, hybrydowo, stacjonarnie…

0
767

Mijający rok szkolny 2020/2021 był bodaj najtrudniejszy z dotychczasowych. Jeszcze w ubiegłym roku szkoły do marca pracowały normalnie, a potem, na skutek lockdownu, przeszły na pracę online i tak było aż do jego zakończenia. W tym roku natomiast mieliśmy wszystko – nauczanie stacjonarne, hybrydowe i zdalne. Uczniowie, nauczyciele i rzecz jasna rodzice kilka razy musieli dostosowywać się do innego trybu nauczania, a dyrektorzy szkół modyfikować plan lekcji i podejmować wiele decyzji organizacyjnych, by zapewnić ciągłość kształcenia i pracy szkół.

Oczekiwany powrót

Tyskie placówki bardzo dobrze poradziły sobie z tegorocznymi wyzwaniami, w tym z organizacją nauki zdalnej i pracą w systemie hybrydowym. Także powrót do szkół po kilkumiesięcznej nieobecności, był dla większości dzieci radosnym wydarzeniem.

– Nauczanie zdalne mieliśmy już przećwiczone w poprzednim roku szkolnym, więc bez większych problemów weszliśmy w ten sposób nauczania – mówi Wojciech Rerich, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 40. – Równocześnie były organizowane zajęcia stacjonarne dla dzieci, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, ale z tej formy nauczania skorzystało niewielu uczniów. Mieliśmy też wystarczającą ilość sprzętu komputerowego, który wypożyczaliśmy uczniom na okres nauczania zdalnego. Pewne problemy mogły nastąpić w rodzinach z kilkorgiem czy dziesięciorgiem dzieci, bo i taką mamy, ale w zasadzie nie było większych kłopotów. Zakończenie nauczania online było odebrane przez większość uczniów, jako pozytywne wydarzenie. Dziś trudno powiedzieć, jak okres nauki zdalnej wpłynął na wiedzę uczniów, na to, jak będą przygotowani do kolejnego etapu edukacji. Programy zostały co prawda zrealizowane, jednak trudno o jednoznaczną opinię na ile wiedza została utrwalona zwłaszcza, że ostatni miesiąc nauki minął w zasadzie bez jej weryfikacji. Z rozmów z nauczycielami wynika, że nie do końca są zadowoleni z poziomu przyswojenia wiedzy przez uczniów. Nadzorując pracę nauczycieli wiem, że np. z uczniami ósmych klas, którzy przygotowywali się do egzaminu, pracowali dwa razy więcej niż w poprzednich latach, ale nie podejrzewam, że wyniki nie będą lepsze niż podczas nauki stacjonarnej.

Zakończenie roku szkolnego w SP 40, jak we wszystkich szkołach przebiegać będzie z zachowaniem zasad sanitarnych. Szkoła ma salę teatralną, gdzie dyrekcja, nauczyciele i rodzice spotkają się uczniowie klas ósmych, pozostałe klasy odbierać będą świadectwa we własnym gronie, a jeśli będzie ładna pogoda – na zewnątrz budynku.

Nauka i pomoc

Dzięki wprowadzeniu wspólnej platformy do nauki oraz uczestnictwa w cyklu szkoleń, związanych z technikami komunikacyjnymi nauczyciele byli nie tylko dobrze przygotowani do realizacji programu w nauce zdalnej, ale także do prowadzenia dodatkowych zajęć i form urozmaicających tę naukę. Tak było w I Liceum Ogólnokształcącego im. Leona Kruczkowskiego.

– Duży nacisk położyłam na sprawy psychologiczno – pedagogiczne, mieliśmy zajęcia ze specjalistami z zewnątrz na temat np. emocji, motywacji – twierdzi Joanna Wojtynek, dyrektor szkoły. – Dobrą opieką otoczyliśmy naszych maturzystów. Zorganizowaliśmy cykl spotkań online dotyczący organizacji i procedur podczas egzaminu, zorganizowaliśmy też w szkole próbny egzamin maturalny, co okazało dużym przedsięwzięciem z uwagi na fakt, iż w tym roku do matury przystąpiło w naszej szkole aż 158 uczniów. Chcieliśmy, by uczniowie sprawdzili się właśnie w takich warunkach, w jakich później pisali maturę. Nauczyciele sami przygotowali arkusze, wcześniej niż CKE ogłosiło swój egzamin próbny. Kiedy uczniowie wrócili do szkół, kładliśmy nacisk na to, by stwarzać im jak najwięcej okazji, by byli razem i uczestniczyli w zajęciach poza budynkiem szkoły. Stąd 1 czerwca cała szkoła wzięła udział w grze terenowej, potem mieliśmy trzy dni sportu, byliśmy też na rajdzie Szyndzielnia – Klimczok – pojechało kilka autokarów, w sumie 150 osób.

Także dyrektor J. Wojtynek jest zdania, że zdalne nauczanie może wpłynąć na wyniki egzaminu maturalnego.

– Nauczyciele zrobili tyle, ile w tych warunkach mogli. Jednak brak bezpośredniego kontaktu, a także dokładniejszej weryfikacji tego, ile rzeczywiście uczniowie zrobili sami, może rzutować na wynik egzaminu. Możliwe zatem, że wyniki matur będą w tym roku niższe – ocenia.

Z budżetu obywatelskiego

Baza sportowo-rekreacyjna „Kruczka” wzbogaciła się niedawno o nowe obiekty – 100-metrową bieżnię tartanową, skocznię w dal oraz plac do street workoutu (wykorzystanie elementów zabudowy miejskiej lub urządzeń do ćwiczeń opartych o kalistenikę) oraz trybunkę. Obiekty te powstały w ramach Ogólnomiejskiego Budżetu Partycypacyjnego. Jeśli pogoda dopisze, właśnie tutaj odbędzie zakończenie roku. Dodajmy, iż to kolejne obiekty szkolne, które sfinansowano z budżetu partycypacyjnego, bo wcześniej wybudowane zostało boisko.

– Nie wiemy, jaka będzie sytuacja we wrześniu, ale dla nas ważne byłoby, żeby nowy rok szkolny zacząć stacjonarnie, zwłaszcza jeśli chodzi o klasy pierwsze. Trudno mi sobie wyobrazić, że będziemy uczyć dzieci z pierwszych klas w ogóle ich nie znając i nie widząc się z nimi, nie kojarząc ich – dodaje J. Wojtynek.

Dwa nabory

Szkoły sportowe działały na nieco innych zasadach. Choć nauka w Szkole Mistrzostwa Sportowego Akademii Piłki Nożnej przez dłuższy czas również odbywała się zdalnie, uczniowie spotykali się na treningach i zajęciach sportowych, z zachowaniem obostrzeń sanitarnych. Treningi poszczególnych grup rozpisano na różne godziny, więc nie było nagromadzenia uczniów w jednym miejscu. Jednak przez trzy wiosenne tygodnie, kiedy w Polsce obowiązywał lockdown, zajęcia sportowe także nie były organizowane.

– Po rekrutacji mamy komplet uczniów w trzech klasach pierwszych i choć chętnych było znacznie więcej, po testach sprawnościowych, nie wszyscy się zakwalifikowali – mówi Marcin Kuśmierz, dyrektor APN SMS. – Jesteśmy również po naborach do klas czwartych, bo po trzeciej klasie nasi uczniowie także przystępują do egzaminów sprawnościowych, które są wyznacznikiem przyjęcia do klasy czwartej. Następują wtedy przetasowania, ponadto doszło kilkunastu uczniów z zewnątrz. Dodam, iż w edukacji wczesnoszkolnej mamy klasę piłkarską, akrobatyki i judo, a od klasy czwartej – piłkarską i akrobatyczną.

Nowe liceum i… bursa

SMS APN zakończył niedawno historyczną, bo pierwszą rekrutację do Liceum Mistrzostwa Sportowego Tychy. Przygotowano 40 miejsc, a chętnych było niemal dwa razy więcej – 78.

– Tworzymy dwie klasy – piłkarską i hokejową – wyjaśnia dyrektor APN SMS. – Poza tym otwieramy bursę. Obecnie w szkole podstawowej codziennie dowozimy prawie 80 dzieci spoza Tychów, teraz dojdzie kilkunastu uczniów z liceum, więc liczba uczniów do przewiezienia będzie sięgała 100. Stąd pomysł utworzenia bursy, która znajdzie się na piętrze sąsiedniego budynku. W czasie wakacji czeka nas więc remont.

Dyrektorem bursy będzie Marek Wleciałowski, wieloletni piłkarz Ruchu Chorzów, w barwach którego rozegrał ponad 250 meczów, a potem trener „niebieskich” oraz Piasta Gliwice, Górnika Zabrze, Śląska Wrocław i Cracovii. Był też asystentem trenera reprezentacji Waldemara Fornalika.

– Dla nas ważna jest sfera wychowawcza i w tej kwestii nie chcemy niczego zaniedbać. Dlatego Marek Wleciałowski, trener i wychowawca z dużym doświadczeniem i wiedzą piłkarską będzie dla naszych uczniów prawdziwym autorytetem, bo przecież pracował z najlepszymi polskimi zawodnikami – Lewandowskim, Milikiem, Błaszczykowskim i innymi. Będzie nie tylko kierował bursą, odpowiadając za sprawy wychowawczo-edukacyjne, ale także trenerem-koordynatorem naszych najstarszych zespołów – mówi M. Kuśmierz.

Kończy się zatem rok szkolny, a następny rozpocznie się od… szczepień uczniów – w stacjonarnych i mobilnych punkty szczepień. Zresztą dzieci od 12 roku życia już można rejestrować (a wcześniej 16-17 lat) i zaszczepić w powszechnych punktach.

*      *      *

W najbliższy piątek, 25.06 wakacje rozpocznie 13.855 uczniów tyskich szkół, w tym 1.894 absolwentów.

x 9.375 uczniów z 23 szkół podstawowych (w tym 1.014 absolwentów),

x 1.945 – z 4 liceów (451),

x 1.891 – z 6 techników (323),

x 478 uczniów 5 szkół branżowych (79),

x 128 – ze Szkoły Podstawowej Specjalnej (20) oraz

x 38 ze Specjalnej Szkoły Przysposabiającej do Pracy (7).