Motyf na półmetku

0
188
„Trzy ćwierci do śmierci” Karoliny Martin. Fot. Agnieszka Seidel-Kożuch

Za nami dwa dni 13. edycji Festiwalu Monodramu Motyf. Jury dotychczas zobaczyło 4 występy konkursowe, zaś widzowie mogli wziąć udział online w forach teatralnych oraz spotkaniu „Aktor w dialogu” z Mikołajem Grabowskim. Dziś od 12.00 rozpocznie się kolejne forum a następnie występy konkursowe i spotkanie z Ireną Jun.

Program na kolejne dni wygląda następująco:

26.03
12.00 Forum teatralne
16.00 Aneta Spirydowicz „Będzie ciasno”
17:30 Piotr Rybak „Bastyl/Ja – Sprawa życia i śmierci”
18:30 Joanna Gorzała „Rajcula warzy”
20:30 Aktor w dialogu IRENA JUN

27.03
11.00 Forum teatralne
17.00 Gala finałowa
19.00 Aktor w dialogu SONIA BOHOSIEWICZ

28.03
15.00 Obchody Międzynarodowego Dnia Teatru: MAGNETYZM W SIECI czyli Aleksandra Fredry „Śluby Panieńskie” – produkcja Teatru Małego w Tychach w reżyserii Pawła Drzewieckiego.

Wszystkich fanów monodramu zapraszamy na kanał YouTube Teatru Małego, gdzie sukcesywnie zamieszczane są kolejne treści z Festiwalu.

  • „Polowanie na sarnę” to spektakl dyplomowy studentki V roku Małgorzaty Kowalczyk, zrealizowany we współpracy z Akademia Sztuk Teatralnych – Wydział Teatru Tańca w Bytomiu i Teatr ROZBARK w reżyserii Anny Piotrowskiej. Monodram jest portretem, w którym wielu z nas może rozpoznać siebie. Bohaterka kompulsywnie stara się o wszystko, by następnie znaleźć się w stanie, w którym w ogóle nie warto się starać. Towarzyszy jej presja i nieracjonalne napięcie generujące chęć ucieczki. Ciągłe polowanie. Wypchana frustracjami poddaje się i zgłasza gotowość, by stać się celem. Ciągle stawiane sobie wymagania prześcigają własne potrzeby, misterne kreacje przedrzeźniają bezbarwną tożsamość, a niezwykła zaradność przykrywa zwierzęcą samotność. Wobec samo-obwinienia następuje samo-nie-wybaczenie.</li>
  • „Trzy ćwierci do śmierci” w reżyserii Karoliny Martin i Mateusza Smacznego.
    Monodram lalkowy inspirowany opowieściami z Supraśla, zebranymi i opracowanymi przez W. Załęskiego w zbiorze „Hecz precz stała się rzecz” oraz książką „Po trochu” W. Gogoli. Spektakl to podróż Babuchy na granicy dwóch światów. Wszystko zaczęło się od prababki Weroniki, która przeniosła Śmierć przez rzekę i w ten sposób zapewniła kobietom w swojej rodzinie długowieczność. Jest to jednak dar problematyczny. Bohaterka pragnie zakończyć swój zbyt długi żywot. Wcześniej jednak musi dokonać rachunku sumienia. Czy ciąży na niej przekleństwo złych ludzi? A może sama odpowiada za swoje nieszczęście? Czy ktoś przyjdzie jej z pomocą?</li>
  • „Bastyl/Ja – Sprawa życia i śmierci” w wykonaniu Piotra Rybaka – absolwenta Teatr PWST. Opowiada o dramacie gubernatora Bastylii Markiza de Launay, który został wciągnięty w wir wydarzeń Rewolucji Francuskiej, która wyrwała go z ułożonego życia i kazała spojrzeć na nie z zupełnie innej perspektywy.</li>
  • „IMAGO” w reżyserii Grzegorza Stawiaka w wykonaniu Nikoli Mierzejewskiej studentki wiedzy o teatrze na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie OSOBA próbuje opowiedzieć o sensualnym doświadczeniu spotkania z bezpostaciową (chyba) OBECNOŚCIĄ. Czym jest owa OBECNOŚĆ – trudno powiedzieć: odwrotną stroną rzeczywistości, wszechobecną energią, może boskim muśnięciem? Racjonalny i werbalny kontakt z TYM jest niemożliwy. Doświadczenie OBECNOŚCI daje…PEŁNIĘ /?/. Cóż, wielkie litery na brak konkretów. Ale zdarzają się doświadczenia, które nie mają przełożenia na dyskurs, dopiero w innym „języku” w innym odczuwaniu mogą się zobiektywizować. Może trzeba odejść od zmysłów?</li>