Dużo zadań w trudnym roku

    3
    948
    Artur Kruczek dyrektor MZUiM. Fot. Kamil Peszat

    O minionym roku, planach na przyszłość oraz… wysadzaniu mostów w powietrze rozmawiamy z Arturem Kruczkiem, dyrektorem Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów.

    „Twoje Tychy” Mija rok od objęcia przez Pana dyrektorskiego stanowiska. Jaki on był dla Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów?

    Artur Kruczek: – Bardzo pracowity. Jak pan zauważył, trudno mi się odnieść do lat poprzednich, ale w mojej ocenie, i jako dyrektora i jako mieszkańca Tychów, udało się zrealizować założony plan na wielu płaszczyznach. Poczynając od administracji dróg, przez wykonawstwo inwestycji czy remontów, kończąc na poprawie bezpieczeństwa, która jest dla mnie wartością nadrzędną. Poprzez nasze działania uspokajamy ruch w miejscach, gdzie dochodzi do licznych zdarzeń drogowych, budujemy kolejne wyspy azylowe, wynosimy przejścia dla pieszych, stosujemy również zawężenia. Tak jak wspomniałem, powoduje to uspokojenie ruchu, na co mogą narzekać tylko ci kierowcy, którzy nie stosują się do ograniczeń prędkości. Niedostosowanie tej ostatniej do panujących warunków i sytuacji jest główną przyczyną wypadków na drodze. Takie rozwiązania wprowadziliśmy choćby na skrzyżowaniu ul. Cielmickiej z Towarową, które od lat cieszyło się niechlubną sławą, ponieważ dochodziło tam do najliczniejszych zdarzeń. Statystyki mówią same za siebie, dlatego w przyszłości mamy zamiar kontynuować politykę polepszania bezpieczeństwa ruchu w mieście.

    Covid nie przeszkodził?

    – Próbował. Często pracowaliśmy w okrojonym składzie ze względu na kwarantanny, którym musieli poddać się nasi pracownicy. Uczyliśmy się też pracować zdalnie i wypracowywaliśmy na gorąco najbardziej efektywne rozwiązania. To był trudny rok, ale pomimo tego udało się zrealizować nasze zadania. Wspomnę oddanie odcinka ul. Oświęcimskiej od węzła na Wartogłowcu aż do ul. Kościelnej oraz rozpoczęcie wdrażania Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem (ITS), co dotychczas miało miejsce na 10 pierwszych skrzyżowaniach. To zdecydowanie najważniejsze dwa zadania z roku 2020. Oba współfinansowane z budżetu UE.

    Wracając do bezpieczeństwa ruchu drogowego, to aktualnie pracujecie nad raportem za rok 2020. Kiedy możemy spodziewać się publikacji?

    – Prace są w toku, a całość powinna być gotowa na przełomie lutego i marca. To bardzo szczegółowe opracowanie, które opiera się m.in. na danych gromadzonych przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Tychach. Dzięki takiej analizie widzimy, jakie miejsca są najbardziej niebezpieczne i gdzie trzeba zareagować w pierwszej kolejności. Badamy czynniki, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pieszych i kierowców, a co najważniejsze: w oparciu o te dane podejmujemy decyzje dotyczące poprawy bezpieczeństwa na drogach w mieście. Raport służy nie tylko do analizy bieżącej sytuacji. To bardzo bogaty materiał, który pozwala zestawić dane i porównać je na przestrzeni 20 lat. Tu dodam, że pierwszy raport powstał w 2001 roku. Możemy śledzić, jak zmienił się poziom bezpieczeństwa ruchu w naszym mieście. A zmienił się na lepsze. Dane dotyczące wypadków z udziałem pieszych na przestrzeni lat wykazują bardzo duży spadek. Udało się też zmniejszyć liczbę zdarzeń na skrzyżowaniach w mieście.

    Jakie zatem najważniejsze zadania czekają na Was w świeżo rozpoczętym roku?

    – Potężnym zadaniem, jakie w tym roku będziemy realizować, jest budowa parkingu wielopoziomowego typu Park&Ride u zbiegu ulic Wyszyńskiego i Edukacji. Wartość inwestycji wynosi 14,9 mln zł, z czego 11,5 mln zł to środki unijne. Parking pomieści 117 samochodów (57 miejsc postojowych powstanie na parterze i 60 miejsc na piętrze), a także 48 miejsc dla rowerów oraz 22 miejsca postojowe dla motocykli. Dodatkowo zmianie ulegnie cały układ drogowy wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi od ul. Fitelberga aż do ul. Beskidzkiej wraz ze skrzyżowaniem ulic Edukacji/Wyszyńskiego/ Wejchertów. Ponadto w dalszym ciągu trwa wdrażanie wspomnianego ITS. To jedna ze sztandarowych inwestycji, jaka prowadzona jest obecnie w Tychach. Oprócz szeregu rozwiązań teleinformatycznych, które z chwilą uruchomienia systemu usprawnią poruszanie się po mieście, przebudowanych zostanie aż 40 skrzyżowań. Dotychczas przekazaliśmy wykonawcy 13 placów budów, z czego na pięciu prace już zakończono. W sezonie ruszą roboty w kolejnych punktach Tychów.

    W 2021 roku planujemy też przebudować kolejne odcinki ścieżek rowerowych np. al. Bielską (od ul. Cichej do ul. Sikorskiego) czy odcinek al. Piłsudskiego od ulicy Dmowskiego do ulicy Bielskiej.

    Oraz oczywiście wyburzenie wiaduktu na ul. GrotaRoweckiego, o którym pisaliśmy w poprzednim numerze. W jaki sposób wiadukt zostanie zburzony?

    Nasi czytelnicy pytali również o ruch kolejowy do stacji Tychy Lodowisko. – Proszę pamiętać, że znajdujemy się w ścisłym centrum miasta, co oznacza, że pod ul. Grota-Roweckiego przebiega wiele sieci takich jak kanalizacja, energetyka, ciepłociągi. W tej sytuacji nie może być mowy o spektakularnym wybuchu. Wiadukt zostanie rozebrany. Co do utrudnień dla pasażerów kolei, to jeszcze jest za wcześnie, by o tym mówić. Trwają ustalenia z PKP. Robimy wszystko, by zminimalizować uciążliwości, jednak nie da się ukryć, że one będą.

    3 KOMENTARZE

    1. Przyjemnie przeczytać wypowiedź kogoś kto ma coś konkretnego i mądrego do powiedzenia.To rzadkość w obecnych czasach.

    Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.