Nowa taryfa biletów komunikacji miejskiej

4
1477

Od 1 marca będzie obowiązywać nowa taryfa na bilety komunikacji miejskiej. Zmianie ulegnie również szata graficzna biletów. Wprowadzenie nowych, wieloprzejazdowych biletów w dużo niższej cenie niż gdyby kupować pakiet biletów jednorazowych, bilet dzienny ważny do północy danego dnia i spora obniżka cen biletów elektronicznych w taryfie odległościowej – to kilka z założeń nowej taryfy komunikacji miejskiej, która została zaprezentowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

– Tworząc nową taryfę, zależało nam na tym, aby była ona bardziej czytelna, uproszczona i elastyczna tzn. dostosowująca się do różnych potrzeb pasażerów. Myśleliśmy zarówno o tych osobach, które komunikacją miejską podróżują regularnie, jak i o tych, którzy jeżdżą nią okazjonalnie – mówił Grzegorz Kwitek członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Główną ideą, która przyświeca tym zmianom, jest stworzenie oferty zachęcającej mieszkańców do korzystania z autobusów, tramwajów i trolejbusów. Dlatego też na pasażerów czeka sporo nowości – zaznaczył Lucjan Dec dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu, który w środę (8 stycznia) zaprezentował założenia nowej taryfy.

Nowa taryfa Zarządu Transportu Metropolitalnego została w środę formalnie przyjęta przez zarząd GZM i ma obowiązywać od 1 marca. Dopiero od 1 marca, ponieważ jej wprowadzenie wymaga istotnych modyfikacji w systemie ŚKUP, nad którymi prace zaczną się w połowie tego miesiąca. Wprowadzenie nowej taryfy poprzedzone było szerokimi konsultacjami m.in. ze związkami zawodowymi oraz z Radą Metropolitalnego Transportu Publicznego, w której – poza ekspertami w tej dziedzinie, zasiadają również m.in. studenci, społecznicy i uczniowie. Podczas konsultacji, przedstawiona wersja taryfy została zaakceptowana i nie zgłoszono istotnych zmian, modyfikujących główne założenia tej propozycji.

 

Tańsze bilety odległościowe

To jedna z największych obniżek. Dotychczas taryfa ta nie cieszyła się dużą popularnością wśród pasażerów właśnie z powodu zbyt wysokich cen biletów, a jest ona najwygodniejsza w użyciu. To taryfa domyślna kasowników ŚKUP, do których wystarczy przyłożyć kartę, aby pobrało z niej opłatę za przejazd. Metropolia chce odwrócić ten trend. Aby zachęcić pasażerów do korzystania z tej taryfy, ceny biletów odległościowych zostaną znacząco obniżone.

Szczególnie korzystne ceny zostaną zaproponowane na najkrótszych odcinkach. Metropolia chce w ten sposób zachęcić osoby, które do tej pory w ogóle nie korzystały z transportu publicznego do wyboru autobusu, tramwaju lub trolejbusu w swoich codziennych podróżach. Osoby kupujące bilety normalne za przejazd do 1 km zapłacą tylko 1,60 zł, natomiast np. młodzież powyżej 16. roku życia, studenci oraz uprawnienie emeryci i renciści – już tylko 80 gr. Bilety odległościowe będą tańsze średnio o 36 groszy.

 

Bilety wieloprzejazdowe, czyli abonament ważny pół roku

To największa nowość, która pojawi się w taryfie. Opcja ta powstanie z myślą o osobach, które sporadycznie korzystają z komunikacji miejskiej, nie przesiadają się i chciałyby mieć przy sobie pakiet biletów ważny dłużej niż jeden miesiąc. Będą mogły go użyć w dowolnym momencie przez 180 dni, czyli przez pół roku.

– Największą i podstawową różnicą jest to, że poprzednie bilety były skonstruowane w ten sposób, żeby każdego dnia dokonać dwóch przejazdów, a niewykorzystane – przepadały. Teraz chcemy zaoferować pasażerom niejako abonament na komunikację miejską. Mając go przy sobie, będzie można go wykorzystać w dowolnym momencie przez pół roku. Oznacza to, że dokonując nawet sporadycznych przejazdów, możemy zaoszczędzić – wyjaśnia.

Od marca bilet wieloprzejazdowy będzie uprawniał do przejazdu po całej sieci, zarówno autobusami, tramwajami, jak i trolejbusami. Decyzja o tym czy skorzystamy z niego na terenie jednego miasta, czy dwóch i więcej – będzie zależeć od pasażera. Dzięki temu bilety te będą sporo tańsze niż gdybyśmy chcieli kupić pakiet biletów jednorazowych – papierowych albo elektronicznych.

Dostępne będą bilety na 20 przejazdów, których cena podstawowa wyniesie 55 zł (ulgowy 27,5 zł), na 40 przejazdów za 100 zł (ulgowy 50 zł) oraz na 80 przejazdów za 180 zł. Wszystkie z nich będą ważne przez 180 dni. Bilety te skierowane są głównie dla osób, które w trakcie jednej podróży nie dokonują przesiadek.

 

Bilet dzienny ważny do północy

To bilet ważny do godz. 23:59 danego dnia, w którym go skasowaliśmy lub aktywowaliśmy. Będzie kosztował 10 zł (ulgowy 5 zł), czyli będzie o 4 zł tańszy od biletu dobowego, który jest ważny przez 24 godziny od momentu skasowania. Bilet dzienny nie będzie uprawniał do korzystania z linii na lotnisko (AP).

 

Tańszy bilet 30-dniowy na całą sieć

Stanieje o 4 zł bilet na całą sieć, który umożliwia podróżowanie wszystkimi środkami transportu – autobusami (z wyłączeniem linii na lotnisko), tramwajami i trolejbusami. Będzie kosztował 134 zł (ulgowy 67 zł).

Metropolia wprowadza również nowe bilety okresowe, które będą obowiązywać przez 120 dni, czyli cały semestr. Bilet normalny będzie kosztował 440 zł, zaś ulgowy – 220 zł.

 

Miesięczne na lotnisko również tanieją

Wraz z nową taryfą o kilkadziesiąt złotych stanieją bilety 30 i 90-dniowe, które uprawniają do przejazdu liniami na lotnisko. Za bilet 30-dniowy od 1 marca zapłacimy 160 zł, czyli o 20 zł mniej niż aktualnie. Natomiast bilet 90-dniowy stanieje o 40 zł – zapłacimy za niego 400 zł, a nie 440 zł. Bilety ulgowe będą kosztować odpowiednio 80 i 200 zł.

 

Podróżując w 5-osbowej grupie, zapłacisz mniej

To bilet grupowy dla maksymalnie pięciu osób, które dzięki temu, że będą wspólnie podróżować, zapłacą mniej. Bilet normalny będzie kosztował 10 zł, zaś ulgowy – 5 zł. Będzie uprawniał do przejazdu na całej sieci, przez 90 minut z możliwością przesiadek.

 

Wzrost cen biletów papierowych

Cena biletów papierowych wzrośnie o 20 groszy i tak: bilet papierowy na jedno miasto lub ważny przez 20 min będzie kosztował 3,40 zł (ulgowy 1,70 zł); bilet papierowy na dwa miasta lub ważny przez 40 min – 4 zł (ulgowy 2 zł), natomiast bilet na całą sieć lub ważny przez 90 minut – 5 zł (ulgowy 2,50 zł).

 

Cennik biletów dla organizatorów imprez masowych

Istotną zmianą jest również uregulowanie wysokości opłat dla organizatorów imprez masowych (np. koncertów, meczów), którzy chcą zapewnić swoimi uczestnikom możliwość skorzystania z bezpłatnego transportu publicznego w drodze na wydarzenie i z powrotem. Od teraz w taryfie ZTM będą znajdować się jasne i przejrzyste zapisy dotyczące wysokości opłat z tym związanych.

Od teraz w pionie – oto nowe wzory biletów

Wraz z wejściem w życie nowej taryfy, zaczną również obowiązywać nowe wzory jednorazowych biletów papierowych. Będę miały dotychczasowe rozmiary, ale będą wyglądały zupełnie inaczej. Po pierwsze nowe bilety zostały zaprojektowane w orientacji pionowej, czyli w taki sposób, w jaki pasażer wkłada je do kasownika.

Mocną stroną nowych biletów będą również zabezpieczenia – zarówno te widoczne, jak i niewidoczne. W przypadku tych pierwszych jest to m.in. hologram aplikowany techniką hot-stampingu, papier z własnym znakiem wodnym z widocznymi włóknami w strukturze papieru, numerator typograficzny, linie rastrowe różnych grubości oraz wzór reliefowy w tle.

– To bardzo istotna zaleta nowego projektu. Poza wymienionymi już zabezpieczeniami uwzględniliśmy także te niewidoczne dla ludzkiego oka, ale o nich – z wiadomych powodów  nie chcemy mówić – mówi Małgorzata Gutowska dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego. – Wszystkie elementy sprawiają, że nasze bilety stają się bardzo trudne do podrobienia – dodaje.

Papierowe bilety jednorazowe, zakupione przed 1 marca, po zmianie taryfy nie stracą ważności. Bilety te będzie można wykorzystać na dotychczasowych zasadach do 14 marca. Po tym dniu również będą uprawniać do przejazdów, jednakże trzeba będzie każdorazowo do nich dokupić tzw. bilety uzupełniające o nominale 10 groszy – tak, aby sumaryczna cena biletów wcześniej zakupionego i uzupełniającego, była zgodna z obowiązującą taryfą.

źródło: metropoliagzm.pl

 

4
Dodaj swój komentarz!

avatar
Maria
Maria

aby zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej to należałoby nie wpuszczać byle kogo. Dlaczego menel śmierdzący jedzie autobusem? Dlaczego kierowcy wpuszczają takiego roznosiciela bakterii do busa? Dlaczego kierowca nie widzi osób chlejących piwsko? Dlaczego osoby np gimby zachowujące się głośno, rozmawiające głośno nie są upominane? To tylko kilka przykładów uciążliwości korzystania z komunikacji zbiorowej. Codziennie korzystam i często chce się niestety wysiąść z autobusu by poczuć ulgę. O klimatyzacji w autobusach to już lepiej nie wspominać, PKM chwali się z klimatyzowanych autobusów, szkoda tylko że w większości przypadków podczas upałów nie czuć tej klimy, okna nie można otworzyć bo… Czytaj więcej »

Leszek
Leszek

100 procent poparcia ,jeden menel śmierdzący w 1 lub 4 siedzi ,a ludzie z biletami muszą stać na wdechu

Dario
Dario

Odwieczne pytanie. Menel jedzie autobusem czy autobus menelem 😀

Dam
Dam

Kierowca jest od jazdy, za te marne pieniądze. Niech zatrudnią więcej kontrolerów.