Kopernik byłby dumny

0
444

Centrum Nauki Kopernik odwiedziło Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Tychach. Tak zwanym „Naukobusem” przyjechało 3 edukatorów wraz z 20 mobilnymi stacjami badawczymi. Wyjazdy „Naukobusa” są możliwe dzięki programowi „Nauka dla Ciebie”, realizowanemu wspólnie przez Centrum Nauki Kopernik i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Samodzielna nauka

Przez dwa dni ZSP nr 4 gości edukatorów, którzy pomagali dzieciom w samodzielnym eksperymentowaniu przy pomocy stacji badawczych. Uczestnicy z ich pomocą przyswajali wiedzę z zakresu biologii, chemii, fizyki czy informatyki korzystając ze wszystkich zmysłów. – Samodzielne eksperymentowanie pozwala obudzić ciekawość i uczyć się bez wysiłku znanego z lekcji. Siadając na wirującym krześle, dzieciaki doświadczą jak w praktyce działa teoria zachowania momentu pędu. Można też m.in. przetestować uwięzioną piłkę, kulę plazmową, półkule magdeburskie i trójwymiarowy model anatomiczny ludzkiego ciała. Dla uczniów przygotowany został także „Poradnik młodego naukowca”, czyli propozycje doświadczeń, które mogą samodzielnie przeprowadzić w domu. Pozwalają one dłużej cieszyć się kontaktem z nauką w mniej poważnej formie. Jednak wystawa jest ciekawa nie tylko dzieci, ale i dla dorosłych. To dlatego w wybranych godzinach mogli ją bezpłatnie zwiedzać wszyscy chętni – opowiadał Maciej Pieńkowsi z CNK.

Klub astronomiczny

Podczas wizyty „Naukobusa” odbyły się zajęcia oraz wystawa astro-przyrodniczego klubu.
– Założyliśmy taki klub i w ramach cotygodniowych zajęć spotykamy się aby omawiać tematy astronomiczne, obserwować niebo, tarczę słoneczną i wyznaczać aktywność słoneczną danego dnia. Nasze badania publikujemy w dwumiesięczniku „Urania”. Aktualnie wystawiamy fotografie, które wykonaliśmy podczas 65 i 66 misji NASA pt. Sally Ride EarthKAM. Projekt umożliwił nam wykonanie zdjęć powierzchni naszej planety z 450 km wysokości z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. Wraz ze specjalnym kontem otrzymaliśmy 250 kodów (1 kod = 1 zdjęcie) i w danym momencie przy określonych warunkach łączymy się ze stacja, aby zlecić wykonanie zdjęcia. Po wakacjach przystąpimy do kolejnej misji NASA, a za nasz cel obraliśmy wykonanie zdjęć powierzchni planety, gdzie występują obserwatoria astronomiczne – przybliżył Tomasz Książczyk, ambasador europejskiego biura edukacji kosmicznej Esaro Polska.

Budząca się szkoła

Opisane działania wpisują się w politykę „Budzącej się szkoły”, która promuje transformację kultury szkolnej od opartej na przekazie wiedzy, do opartej na rozwoju potencjału. – Jesteśmy jedną z kilkudziesięciu szkół biorących udział w projekcie. Kierunek, którym podążamy, odchodzi od nieszczęsnego systemu pruskiego, gdzie uczy się wychowanków odtworzenia treści zamiast samodzielnego i krytycznego myślenia. My staramy się otworzyć przed uczniami świat nauki poprzez pobudzanie ich kreatywności i ciekawości. Dzieci przychodzące do szkół posiadają omawiane atrybuty, lecz te po kilku latach zanikają lub absurdalnie zaczynają stwarzać problemy. Absolutnym kuriozum jest zarzut jednego z rodziców, który zaniepokoił się chęcią dziecka do chodzenia do szkoły. My chcemy być szkołą, do której dzieci chodzą z radością. Przeciwstawiamy się postawie prezentującej naukę jako przykry obowiązek. Dostęp do nauki to jest ogromny przywilej a naszym obowiązkiem jest utrzymać tę dziecięcą ciekawość świata na naturalnym poziomie – powiedziała w rozmowie z nami Anna Damaschk, dyrektor ZSP nr 4.