19 dni bez przemocy w Tychach

0
100

1 listopada na całym świecie, ruszyła kampania „19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”. Koordynatorką tyskiej części kampanii z ramienia warszawskiej fundacji PO DRUGIE jest tyszanka Agnieszka Kijas – artystka znana ze swojej społecznej i charytatywnej dzielności. W działaniach wspiera ją Lidia Gajdas – radna miasta Tychy, a kampanię objął oficjalnym patronatem Prezydent Miasta Tychy Andrzej Dziuba. Twarzą akcji i jej matką chrzestną jest Małgorzata Lewińska – znana polska aktorka.

Co roku przez 19 pierwszych dni listopada fundacja PO DRUGIE, we współpracy z innymi organizacjami, instytucjami, placówkami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, bierze udział w światowej kampanii „19 dni”. Kampania rozgrywa się na wszystkich kontynentach, w wielu krajach świata. Na początku listopada jej uczestnicy mówią o prawach dziecka, godności, szacunku, bezpieczeństwie i godności.

– Jako koordynatorka tyskiej części kampanii „19 dni” pragnę zainteresować wszystkich naszą akcją na rzecz profilaktyki wobec przemocy rówieśniczej – mówi Agnieszka Kijas. – To nie jest prosty temat, ale niebywale ważny. Dodam, że znam to zjawisko z wielu stron, zwłaszcza, że sama byłam dotknięta przemocą rówieśniczą jako nastolatka. Po latach postanowiłam przerwać milczenie i coś z tym zrobić. Osobiście zapraszam do włączenia się w kampanię wszystkich tych, którzy chcą by świat dzieci i młodzieży był wolny od przemocy – dodaje.

– Ta akcja była już kiedyś obecna w Tychach, niemniej tegoroczna edycja będzie różnić się od poprzednich – zapowiada koordynatorka. – Naszą kampanię objął swoim honorowym patronatem prezydent Andrzej Dziuba i dzięki temu udało się połączyć siłę urzędu z zapałem społeczników, wolontariuszy i wszystkich ludzi dobrej woli.

Na apel odpowiedziało bardzo wielu szkoleniowców i społeczników, którzy za darmo zaoferowali bogatą ofertę warsztatów. W 26 tyskich szkołach (placówki wciąż mogą dołączać do akcji) oraz 6 przedszkolach zostaną przeprowadzone panele tematycznie związane z akcją i pokazujące prawidłowe wzorce w relacjach między rówieśnikami. W programie znajdzie się m.in. „Kinoszkoła” czyli panel filmowy plus warsztaty dla nauczycieli prowadzone przez dr Joannę Zabłocką-Skorek, zajęcia samoobrony prowadzone przez Ośrodek Szkoleniowo-Usługowy SAGOT czy spektakl teatralny „Dziób w dziób” w reżyserii Pawła Drzewieckiego – dyrektora tyskiego MCK. W Pasażu Kultury Andromeda we wspólnym projekcie „Nie bój się – powiedz Nie” wystąpią dzieci z Przedszkola nr 8 oraz Zespół Szkół nr 6 w Tychach. – Rozmawiam również z policją o panelu „Współczesne zagrożenia mające wpływ na rozwój przemocy” i udziale dzielnicowych w kampanii. Mecenas Katarzyna Pastuszka-Gołębiowska przeprowadzi spotkanie tematyczne skierowane do dzieci, które ukończyły 13 rok życia. Tyskie poetki Sława Sibiga i Izabela Ptak będą czytać najmłodszym bajki terapeutyczne. Z kolei Michał Kasperczyk ze stowarzyszenia NOL TYCHY stworzy panel dla młodzieży „To ty trzymasz kierownicę”, a to i tak nie wszystko – wylicza A. Kijas, która prowadzi także rozmowy ze szkołą tańca Tito Dance Studio oraz z GKS Tychy.

Ponadto w okresie 1 do 19 listopada pracownicy Ośrodka Interwencji Kryzysowej zapraszają do skorzystania z porad w ramach „Dni Otwartych Ośrodka”. Będzie można porozmawiać z psychologiem i pracownikiem socjalnym. Na dyżurach pomoc mogą uzyskać osoby mające trudności w rozwiązywaniu własnych problemów życiowych lub doznające jakichkolwiek form przemocy w rodzinie lub będące w innych kryzysach życiowych. Jednocześnie warto przypomnieć, że działa telefon zaufania Tyska Niebieska Linia – 32 322 70 04.

– Tychy są bardzo prężne w tym roku, jeżeli chodzi o kampanię „19 dni”. Niech całe Tychy uczestniczą w tej akcji – mówi Małgorzata Lewińska, znana polska aktorka, która od lat współpracuje z PO DRUGIE. To właśnie ona zachęciła tyszankę, by ta zajęła się promocją kampanii w swoim mieście.
Agnieszka Kijas nadal poszukuje sponsorów – chodzi głównie o sponsoring rzeczowy np. wykonanie za darmo pomarańczowych wstążeczek, które są symbolem kampanii, koszulek, plakietek, jakichkolwiek gadżetów. Każdy, kto może wesprzeć „19 dni”, może się do niej zgłosić za pomocą Facebooka.

Dodaj swój komentarz!

avatar