19 dni bez przemocy w Tychach

0
129

1 listopada na całym świecie, ruszyła kampania „19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”. Koordynatorką tyskiej części kampanii z ramienia warszawskiej fundacji PO DRUGIE jest tyszanka Agnieszka Kijas – artystka znana ze swojej społecznej i charytatywnej dzielności. W działaniach wspiera ją Lidia Gajdas – radna miasta Tychy, a kampanię objął oficjalnym patronatem Prezydent Miasta Tychy Andrzej Dziuba. Twarzą akcji i jej matką chrzestną jest Małgorzata Lewińska – znana polska aktorka.

Co roku przez 19 pierwszych dni listopada fundacja PO DRUGIE, we współpracy z innymi organizacjami, instytucjami, placówkami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, bierze udział w światowej kampanii „19 dni”. Kampania rozgrywa się na wszystkich kontynentach, w wielu krajach świata. Na początku listopada jej uczestnicy mówią o prawach dziecka, godności, szacunku, bezpieczeństwie i godności.

– Jako koordynatorka tyskiej części kampanii „19 dni” pragnę zainteresować wszystkich naszą akcją na rzecz profilaktyki wobec przemocy rówieśniczej – mówi Agnieszka Kijas. – To nie jest prosty temat, ale niebywale ważny. Dodam, że znam to zjawisko z wielu stron, zwłaszcza, że sama byłam dotknięta przemocą rówieśniczą jako nastolatka. Po latach postanowiłam przerwać milczenie i coś z tym zrobić. Osobiście zapraszam do włączenia się w kampanię wszystkich tych, którzy chcą by świat dzieci i młodzieży był wolny od przemocy – dodaje.

– Ta akcja była już kiedyś obecna w Tychach, niemniej tegoroczna edycja będzie różnić się od poprzednich – zapowiada koordynatorka. – Naszą kampanię objął swoim honorowym patronatem prezydent Andrzej Dziuba i dzięki temu udało się połączyć siłę urzędu z zapałem społeczników, wolontariuszy i wszystkich ludzi dobrej woli.

Na apel odpowiedziało bardzo wielu szkoleniowców i społeczników, którzy za darmo zaoferowali bogatą ofertę warsztatów. W 26 tyskich szkołach (placówki wciąż mogą dołączać do akcji) oraz 6 przedszkolach zostaną przeprowadzone panele tematycznie związane z akcją i pokazujące prawidłowe wzorce w relacjach między rówieśnikami. W programie znajdzie się m.in. „Kinoszkoła” czyli panel filmowy plus warsztaty dla nauczycieli prowadzone przez dr Joannę Zabłocką-Skorek, zajęcia samoobrony prowadzone przez Ośrodek Szkoleniowo-Usługowy SAGOT czy spektakl teatralny „Dziób w dziób” w reżyserii Pawła Drzewieckiego – dyrektora tyskiego MCK. W Pasażu Kultury Andromeda we wspólnym projekcie „Nie bój się – powiedz Nie” wystąpią dzieci z Przedszkola nr 8 oraz Zespół Szkół nr 6 w Tychach. – Rozmawiam również z policją o panelu „Współczesne zagrożenia mające wpływ na rozwój przemocy” i udziale dzielnicowych w kampanii. Mecenas Katarzyna Pastuszka-Gołębiowska przeprowadzi spotkanie tematyczne skierowane do dzieci, które ukończyły 13 rok życia. Tyskie poetki Sława Sibiga i Izabela Ptak będą czytać najmłodszym bajki terapeutyczne. Z kolei Michał Kasperczyk ze stowarzyszenia NOL TYCHY stworzy panel dla młodzieży „To ty trzymasz kierownicę”, a to i tak nie wszystko – wylicza A. Kijas, która prowadzi także rozmowy ze szkołą tańca Tito Dance Studio oraz z GKS Tychy.

Ponadto w okresie 1 do 19 listopada pracownicy Ośrodka Interwencji Kryzysowej zapraszają do skorzystania z porad w ramach „Dni Otwartych Ośrodka”. Będzie można porozmawiać z psychologiem i pracownikiem socjalnym. Na dyżurach pomoc mogą uzyskać osoby mające trudności w rozwiązywaniu własnych problemów życiowych lub doznające jakichkolwiek form przemocy w rodzinie lub będące w innych kryzysach życiowych. Jednocześnie warto przypomnieć, że działa telefon zaufania Tyska Niebieska Linia – 32 322 70 04.

– Tychy są bardzo prężne w tym roku, jeżeli chodzi o kampanię „19 dni”. Niech całe Tychy uczestniczą w tej akcji – mówi Małgorzata Lewińska, znana polska aktorka, która od lat współpracuje z PO DRUGIE. To właśnie ona zachęciła tyszankę, by ta zajęła się promocją kampanii w swoim mieście.
Agnieszka Kijas nadal poszukuje sponsorów – chodzi głównie o sponsoring rzeczowy np. wykonanie za darmo pomarańczowych wstążeczek, które są symbolem kampanii, koszulek, plakietek, jakichkolwiek gadżetów. Każdy, kto może wesprzeć „19 dni”, może się do niej zgłosić za pomocą Facebooka.