Automobilklubu Ziemi Tyskiej. Mistrzostwa na jubileusz

0
16

Rozpoczyna się rywalizacja o Samochodowe Mistrzostwo Tychów 2018, organizowana przez Automobilklub Ziemi Tyskiej. W niedzielę, 11 marca na torze FCA rozegrana zostanie pierwsza runda cyklu, który zakończy się w listopadzie. Tegoroczny kalendarz imprez jest szczególnie bogaty z racji jubileuszu działacze AZT przygotowali wyjatkowo bogaty bogatego kalendarza przygotowanego przez działaczy AZT z okazji roku jubileuszu 15-lecia tyskiego Automobilklubu.
Działalność utworzonego w 2003 roku AZT z roku na rok nabiera rozmachu. W ubiegłym roku po raz pierwszy wkroczył do grona organizatorów najbardziej prestiżowej rywalizacji – Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W tym roku zaliczany do MP Rajd Ślaska odbędzie się 29.06-1.07 z bazą na Stadionie Śląskim i trasami usytuowanymi na południu województwa.
– Będę to trzy imprezy w jednej, bo organizujemy rajd zaliczany do Mistrzostw Polski, mistrzostwa Śląska oraz Historyczne Mistrzostwa Polski – powiedział Grzegorz Wróbel, prezes AZT. – Będzie to zatem jedna z największych imprez samochodowych w Polsce, ze względu na liczbę startujących. Spodziewamy się po ok. 50 załóg w każdym cyklu. Jeśli chodzi o historyczne mistrzostwa, formuła jest podobna jak w sportowych rajdach. Kierowcy jadą odcinki specjalne, liczone są czasy, choć oczywiście mniej jest ścigania, a atmosfera jest bardziej… piknikowa. Warunkiem jest wiek samochodu – minimum 30 lat. Załogi startują w strojach historycznych, za co są dodatkowe punkty.
Jeśli chodzi o Samochodowe Mistrzostwa Tychów, w tym roku zaplanowano 7 imprez – o jedną więcej niż w latach poprzednich. Rozegrane zostaną 11.03, 15.04, 20.05, 29.07, 12.08, 14.10 i 10.11, jako Super Sprint Niepodległości.
– Kiedy ogłosiliśmy zapisy do najbliższych zawodów, limit 80 załóg wyczerpał się niemal natychmiast – dodaje prezes AZT. – Dowodzi to, że zainteresowanie naszymi zawodami nie maleje. Dlatego nadal chcemy je rozwijać, by stawały się coraz lepsze pod względem organizacyjnym i sportowym. Atutem rywalizacji na torze jest jej walor edukacyjny, bo startować może każdy kierowca i w bezpiecznych warunkach sprawdzić swoje umiejętności oraz poczuć… adrenalinę, której potem nie musi szukać ruchu ulicznym. Planujemy zorganizować jedną rundę w mieście – w miejscu, w którym nie będziemy utrudniać ruchu, ale gdzie możemy pokazać się mieszkańcom.
W roku jubileuszowym AZT szykuje prawdziwą ofensywę. We wrześniu organizuje na torze FCA zawody cyklu Classic Auto Cup (formuła pikników rajdowo-wyścigowe). Zresztą podobnych imprez można spodziewać się więcej, bowiem w AZT przybywa posiadaczy aut zabytkowych i klasycznych. W ubiegłym roku zapisało się ich ponad 50 z całego województwa. Dzieje się tak m.in. dlatego, że będąc członkami AZT, właściciele starych aut mogą liczyć na zniżki ubezpieczeniowe.
Tyski AZT prowadzi regularne szkolenia dla firm i instytucji, doskonalące technikę jazdy, bezpieczną jazdę, udzielanie pierwszej pomocy, a w tym roku – jako pierwszy w Polsce – przeprowadził kurs na licencję rajdową. Zmieniły się przepisy i aby otrzymać licencję nie trzeba już zaliczać imprezę amatorskich, tylko skończyć szkolenie – teoretyczne i praktyczne. Egzamin zdało 30 osób, z których część zapisało się do tyskiego AZT. Są plany sportowe – do rajdów w barwach AZT ma wrócić Jacek Polok, a nowością jest sekcja samochodów terenowych. Są również kierowcy, specjalizujący się w wyścigach torowych i wyścigach górskich, działacze Automobilklubu planują powołać sekcję kartingową zwłaszcza, że Tychy mają w tej dziedzinie spore tradycje.
Foto: Jakub Rozmus