Car Audio dla każdego

0
410
Odtwarzacz CD i seryjne głośniki to za mało. By cieszyć się dobrej jakości muzyką w samochodzie potrzeba trochę więcej. Czasami okazuje się jednak, że wystarczy wygłuszyć drzwi auta by usłyszeć różnicę. Młodym kierowym chodzi głównie o głośność a rodzice szukają komfortu montując odtwarzacze video, monitory czy Playstation. Rekordziści potrafią wydać na dobry sprzęt audio ponad 30 tys zł!
Znalezienie odpowiedniego zestawu car audio nie jest trudne. Musimy się jedynie określić do czego służyć ma nam sprzęt grający w aucie. Zadajmy sobie pytanie czy będziemy słuchać w nim ostrego rocka, muzyki poważnej czy zamierzamy podróżować autem z cała rodziną. Najłatwiej i taniej jest przygotować instalację do muzyki POP. Jeśli sprzęt Car Audio jest tańszy zawsze będzie w pewien sposób „ukierunkowany” np.: głośniki przednie w cenie około 500 zł z zadaniem częstego odtwarzania muzyki POP mogą sobie nie radzić z muzyką klasyczną. Jeśli w samochodzie będą zainstalowane głośniki za kwotę około 1500 zł zdecydowanie łatwiej będzie można potwierdzić ich uniwersalność do większego zakresu muzyki.
Zaufajmy doświadczonym specjalistom, którzy dobiorą nam odpowiedni sprzęt pasujący do naszych muzycznych gustów, możliwości technicznych samochodu i zasobności portfela.
Głośne, dyskretne i rodzinne
Tomasz Kołotyło z Pro Audio Tychy mówi, że możemy podzielić klientów na trzy kategorie. Pierwsza to młodzi ludzie, którzy chcą poprawić nagłośnienie w swoich samochodach w kierunku głośniejszego grania. Instalacje takie są z reguły nieskomplikowane i mieszczą się w budżecie pomiędzy 1600 – 5000 zł. Druga grupa to osoby w średnim wieku posiadające samochody średniej klasy z fabrycznym nagłośnieniem, którego jakość brzmienia jest nie do przyjęcia. Instalacje te bywają bardziej skomplikowane ponieważ wymagają integracji instalacji z fabrycznym radiem. Bardzo często są wykonywane w systemie dyskretnym czyli takim, który w żaden sposób nie jest widoczny wewnątrz samochodu. Koszt takiej instalacji rozpoczyna się od 2500 zł bez górnej granicy. Trzecia grupa to rodziny z dziećmi podróżujące samochodem typu kombi, SUV lub Van instalująca w swoich samochodach multimedia czyli odtwarzacze video, monitory nie rzadko Playstation. Instalacje takie to najczęściej montaż monitorów podsufitowych lub zagłówkowych plus odtwarzacz DVD ew. zamiast odtwarzacza DVD – wymiana stacji fabrycznej na jednostkę z 7” dotykowym wyświetlaczem LCD wyposażonym w nawigację. Koszt instalacji multimedialnych zaczyna się od 2000 zł. Rekordziści wydają dużo więcej nawet ponad 30 tys zł, jednak średnia cena to od 3 do 6 tys zł.
Specjaliści od dźwięku
Jak określić, jaki sprzęt będzie dla nas najlepszy? – Na początku rozmawiamy z klientem. Pytamy jakiej muzyki słucha w aucie najczęściej i czy ważniejsza jest dla niego moc czy jakość brzmienia. Oczywiście sprawdzamy też jaki sprzęt jest już w aucie zainstalowany i ustalamy górną cenę zestawu, na która klient może sobie pozwolić – mówi Kamil Matuszkiewicz – specjalista od systemów Car Audio. – Bardzo ważne jest też by klient zrozumiał jaka jest różnica między fabryczną instalacją car audio, a zmodyfikowaną przez nas. Bardzo często nawet droga instalacja fabryczna gra bardzo słabo jakościowo. Staramy się również uświadomić klientowi jak ważny jest prawidłowo wykonany montaż głośników – oczywiście z wygłuszeniem drzwi – dodaje Tomasz Kołotyło. Dzięki coraz nowszym rozwiązaniom firmy montujące systemy car audio są w stanie rozwiązywać coraz więcej problemów. Są nawet w stanie zintegrować nową instalację z radioodtwarzaczem fabrycznym, a jeszcze niedawno był to problem.
Modne i praktyczne
Montaż nowego zestawu trwa w specjalistycznych firmach średnio dwa dni. W zależności od stopnia rozbudowy systemu możemy wymienić w swoim aucie tylko radio, tylko głośniki, możemy również wykonać samo wygłuszenie drzwi i już poprawimy brzmienie głośników. Czasami warto jednak wymienić w samochodzie wszystko, również fabryczne przewody głośnikowe – tłumaczy Kamil Matuszkiewicz. Także w tej branży mamy do czynienia z modą. – Obecnie zdecydowany wzrost sprzedaży odnotowują stacje multimedialne rozmiar 2DIN z dotykowym 7 calowym wyświetlaczem. Bardzo często są one kompletnie wyposażone w nawigację, zestaw głośnomówiący, złącze USB odtwarzające również VIDEO, obsługę iPod-a oraz czytnik kart SD – wymienia Tomasz Kołotyło. W prostych systemach nagłośnieniowych polecamy marki Ground Zero, Alpine, SONY lub JBL, w systemach zaawansowanych polegamy na znanych zawodnikom Car Audio markach: DLS, Helix, Focal lub Tec, a dla klientów z wysokimi wymaganiami proponujemy marki Brax, Alpine F1 czy Morel. W instalacjach multimedialnych liderzy to : Alpine, Clarion oraz Sony. W chwili obecnej najczęściej wykonywane instalacje to montaże multimedialne – najczęściej monitor podsufitowy z wbudowanym odtwarzaczem DVD. Od pewnego czasu zauważamy zdecydowany wzrost sprzedaży instalacji poprawiającej nagłośnienie fabryczne w samochodach klasy średniej lub wyższej typu: passat, octavia, mondeo, audi a6,a4, BMW X5,X6 – dodaje Kołotyło.