Rzecznik konsumentów ostrzega

0
252

W ciągu ostatniego miesiąca do biura rzecznika konsumentów w Tychach zgłosiło się kilkanaście osób oszukanych przez nieuczciwych sprzedawców energii.
Z relacji poszkodowanych wynika, że scenariusz działania nieuczciwych handlowców jest za każdym razem bardzo podobny. – Umowa podpisywana jest zawsze w domu klienta. Jak twierdzą konsumenci, umowy zawarli nieświadomie na skutek nieuczciwych praktyk przedsiębiorcy, który wprowadzał ich w błąd w kwestii podmiotu świadczącego usługę sprzedaży i dostawy prądu elektrycznego – mówi Katarzyna Szostak-Zjawiony, Miejski Rzecznik Konsumentów w Tychach (na zdjęciu).
Z informacji uzyskanych od konsumentów wynika, że przedstawiciele firmy przedstawiając ofertę, nie wskazywali, iż dotyczy ona nowego dostawcy prądu i stanowi zobowiązanie odrębne od dotychczasowego. – Wręcz przeciwnie, podczas rozmowy z klientami, pracownicy wielokrotnie potwierdzali, że proponowana umowa wiąże się jedynie ze zmianą wysokości comiesięcznych opłat, a nie zmianą dostawcy. Handlowcy twierdzą, że są pracownikami aktualnego dostawcy budując przekonanie konsumentów, iż zgadzając się na proponowaną obniżkę cen, aneksują oni jedynie istniejące już umowy – wyjaśnia rzecznik konsumentów.
Jak twierdzą poszkodowani tyszanie, nieuczciwi handlowcy konieczność zawarcia umowy tłumaczą rzekomym połączeniem spółki Tauron z innymi firmami lub tym, że Tauron zmienił nazwę.
Miejski Rzecznik Konsumentów w tej sprawie zwraca uwagę na jeszcze jeden, bardzo ważny aspekt. – Konsumenci nie otrzymują egzemplarza podpisanej umowy, co skutkuje brakiem możliwości wnikliwego zapoznania się z zawartymi w niej warunkami oraz prawem do odstąpienia od niej w ciągu 14 dni. Ale przede wszystkim w taki sposób pozbawieni zostają prawa do uzyskania podstawowych danych podmiotu, z którym zawarli umowę – tłumaczy Katarzyna Szostak-Zjawiony. – Mając na względzie te nieuczciwe praktyki, w porozumieniu z pozostałymi rzecznikami z naszego regionu, przyjęta została procedura wsparcia klientów w działaniach zmierzających do ustalenia podmiotu, z którym faktycznie zawarli umowę, a przede wszystkim do umożliwienia odstąpienia od tych niechcianych umów – dodaje.
Jak wygląda pomoc poszkodowanym? Wsparcie polega na przesyłaniu drogą elektroniczną przez rzecznika oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy do wszystkich znanych lokalnych sprzedawców energii. Obecnie to łącznie 21 firm. – Na chwilę obecną wszystkie firmy uznają złożenie oświadczeń w tej formie. Poza tym, prowadzimy również kampanię informacyjną ze spółką Tauron. W najbliższym czasie zamierzam złożyć także zawiadomienie do UOKiK o podejrzeniu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Mam nadzieję, że te działania pomogą i liczba poszkodowanych osób nie będzie rosnąć w tak zastraszającym tempie – podsumowuje Miejski Rzecznik Konsumentów w Tychach.
Fot. ARC