Pięć nowych linii autobusowych

0
62

Od 1 stycznia MZK Tychy uruchomi pięć nowych linii autobusowych. Tyskie autobusy będą dojeżdżać m.in. do Bierunia, Chełmu Śląskiego, Imielina, Oświęcimia, Miedźnej i Pszczyny.
We wtorek, 4 listopada w siedzibie MZK Tychy prezydent miasta Tychy oraz przedstawiciele ośmiu innych gmin podpisali rozszerzenie porozumienia międzygminnego o organizacji publicznego transportu zbiorowego. Witając zebranych prezydent Andrzej Dziuba podziękował wszystkim za osiągnięty kompromis.
– Rozmowy trwały już od dawna, ale nabrały przyśpieszenia w momencie, gdy sytuacja w PKSiS Oświęcim stała się krytyczna i masowo zaczęły wypadać autobusy – mówi prezydent Tychów. – Mieszkańcy, zwłaszcza Bierunia, mieli problemy z dojazdem do pracy.
Rozszerzone porozumienie wejdzie w życie 1 stycznia 2015 roku. Od tego dnia w ofercie MZK Tychy będzie pięć nowych linii autobusowych:
686 – Trasa: Oświęcim-Bieruń-Tychy. Liczba kursów w dni robocze w obie strony: 47
54 – Trasa: Imielin-Chełm Śl.-Bieruń-Tychy. Liczba kursów w dni robocze w obie strony: 32
274 – Trasa: Bieruń-Bojszowy-Tychy. Liczba kursów w dni robocze w obie strony: 25
251 – Trasa: Bieruń-Bojszowy-Miedźna. Liczba kursów w dni robocze w obie strony: 14
181 – Trasa: Bieruń-Bojszowy-Pszczyna. Liczba kursów w dni robocze w obie strony: 10
Organizacja tych przewozów wiąże się oczywiście z kosztami – będzie to ok. 6 mln zł rocznie, z czego ok.2 mln to szacowany wpływ ze sprzedaży biletów. Pozostałymi kosztami będą musiały podzielić się gminy i właśnie dlatego potrzebny był kompromis. W myśl zawartego porozumienia, każda gmina zapłaci za kilometry „przejechane” na swoim terenie.
– Wyjątkiem są tu Tychy – wyjaśnia prezydent Dziuba. – Ponieważ wszystkie nowe linie będą wjeżdżały na teren Tychów, musielibyśmy od razu przyjąć na siebie bardzo duży ciężar. Wspólnie uzgodniliśmy, że Tychy będą do tej pełnej płatności dochodzić w ciągu 3 lat. W 2015 roku zapłacimy jedna trzecią tych kosztów dodatkowych, w 2016 r. dwie trzecie a w 2017 r. poniesiemy już pełny koszt naszego udziału (około 1 mln zł – przyp. SW).
Ten kompromis wynika stąd, że sąsiednie gminy bardziej niż Tychy potrzebują tych połączeń. – Trzeba jednak powiedzieć, że nowe linie zwiększą też częstotliwość kursowania autobusów na terenie Tychów, a więc zwiększą komfort podróżowania naszych mieszkańców – zaznacza prezydent Dziuba. – Można będzie przecież wsiąść do autobusu który jeździ do Bierunia i przejechać nim dwa czy trzy pzrsytanki na terenie Tychów.
Do obsługi nowych linii potrzeby będzie też dodatkowy tabor. Jak poinformował prezes PKM Tychy Andrzej Kowol, dobiega końca procedura przetargowa na 36 nowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
Od 1 stycznia MZK Tychy będzie organizować transport publiczny na terenie 16 gmin – Tychy, Mikołów, Kobiór, Wyry, Łaziska Górne, Orzesze, Ornontowice, Bojszowy, Pszczyna, Bieruń, Miedźna, Imielin, Chełm Ślaski oraz miasto i gmina Oświęcim. Sieć MZK Tychy przekroczy tym samym granice województwa, sięgając również na teren woj. małopolskiego. Tyskie autobusy będą się zatrzymywać na 1146 przystankach.
Foto: SW