Zapomniano o DK 44?

0
52

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju podpisali tzw. Kontrakt Terytorialny.
Dokument będzie obowiązywał w latach 2014–2023 i jest zapisem inwestycji kluczowych z perspektywy regionu. Projekty w nim ujęte będą finansowane m.in. ze środków krajowych, budżetu województwa oraz środków przeznaczonych na realizację właściwych programów operacyjnych. Jeśli chodzi o Tychy, w Kontrakcie Terytorialnym znalazł się zapis dotyczący rewitalizacji linii z Orzesza do Tychów, a następnie przez Baraniec, Nowy Bieruń do Oświęcimia, ale nie ma w nim najważniejszej – po modernizacji DK 1 – inwestycji drogowej, czyli DK 44 (ul. Oświęcimska).
– Najistotniejsze w tym kontrakcie jest to, że ten dokument jest żywy, to otwarta lista projektów, która będzie aktualizowana, zmieniana w razie potrzeb. Województwo Śląskie postawiło wysoko poprzeczkę, jeśli chodzi o negocjacje, ale to jest dzięki temu dokument konkretny, a nie życzeniowy – powiedział Adam Zdziebło, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Problem jednak w tym, że trudno dziś powiedzieć czy tyski projekt, dotyczący modernizacji tak ważnej arterii dla Tychów, Bierunia i całego regionu, pojawi się jeszcze w kontrakcie. Inwestycja ma kosztować 470 mln zł, ale chodzi przynajmniej o środki na realizację pierwszego etapu inwestycji.
Jak to się stało, że DK 44 nie ma w Kontrakcie? – zapytaliśmy Aleksandrę Marzyńską rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego. – Remont DK 44 (ul. Oświęcimska) w Tychach był wpisany do Mandatu Negocjacyjnego, jako przedsięwzięcie rekomendowane w ramach realizacji postanowień Strategii Polski Południowej. Ostatecznie inwestycja nie zyskała akceptacji ze strony rządowej jako strategiczna w Kontrakcie Terytorialnym, więc na obecną chwilę będzie mogła ubiegać się o dofinansowanie w drodze konkursowej do krajowego Programu Operacyjnego – stwierdziła.
DK 44 jest jedną z wielu inwestycji, które „wypadły” z Kontraktu, mimo iż wcześniej znalazły się dokumentacji i były wstępnie zaakceptowane. Temat ten będzie poruszany m.in. podczas zebrania Zarządu Związku Gmin i Powiatów, który w tym tygodniu odbędzie się w Tychach. Jak stwierdziła Ewa Grudniok, rzecznik UM, jeśli DK 44 nie znajdzie się ostatecznie w Kontrakcie, miasto będzie szukało finansowania z innych źródeł.
Fot. ARC